top of page

נא להכיר: זן עינבי יין בשם טרמינט

זן ענבי טרמינט – Traminette; צאצא של זן הגוורצטרמינר עם מכלוא צרפתי-אמריקאי (זן היברידי). לטרמינט עוצמת צימוח חזקה וטובה, הגפן לא רגישה לתנאי החום הישראלי, מפתחת מרכיבי ארומה אופיניים (בדומה לגוורצטרמינר) תוך שמירה על חמיצות טובה ובעיקר מתמודדת היטב עם מחלות הכשותית והקימחון .

זן הטרמינט פותח באוניברסיטת קורנל (Cornell University) בה מתקיימת פעילות מחקרית ענפה לטיפוח והשבחה של גפן, ענביי יין וענבי מאכל מאז 1906. הטרמינט הוא צאצא של גוורצטרמינר עם מכלוא צרפתי- אמרקאי. צירוף זה מקנה לטרמינט את היכולת לייצר ענבים להכנת יינות איכות ארומטיים עם חמיצות טובה של הגוורצטרמינר, אך הרבה פחות מרירות.

לגפן הטרמינט תכונות גידוליות חשובות שקיבלה מן ההורה השני, למשל גפן הטרמינט אינה רגישה לתנאי החום הישראלי, בעלת ופוריות מאוזנת עם יבולים המגיעים לשני טון לדונם בשיטות עיצוב שונות. ניתן לטעת את הגפנים במרחקי נטיעה רגילים של 1.5 מטר. במהלך העונה טיפולי דילול אשכולות ודילול שריגים יכולים לעזור להארת האשכולות אשר מכפילה את כמות מריכיבי הארומה (מונוטרפנים) בהשפעת האור.

כאמור, תכונת העמידות הטובה כנגד מחלות הכשותית והקמחון מאפשרת התפתחות של אשכולות בריאים ללא ריקבונות עם הפתחה משמעותית של מספר הריסוסים בשנה.

הטרמינט נטוע כיום בהיקפים מסחריים ב 19 מדינות בארצות הברית, (ניו-יורק, וירגיניה, אוהיו, מיזורי, מינסוטה, מישגן ועוד). למעלה מ 40 יקבים בארה"ב מיצרים מן הטרמינט יינת במגוון רחב של סיגנונות, החל מיין לבן יבש, יין חצי יבש, יינות קינוח מתוקים ואפילו שמפניה.


במטרה להעשיר את מגוון הזנים לתעשיית היין הישראלית הובא הזן ארצה על ידי דר' מיכאל שטרים בשנת 1999, תחת זיכיון בלעדי מטעם אוניברסיטת קורנל לבחינת איקלום הטרמינט בישראל. לחברת שטרימינטיקה טכנולוגיות גפן בע"מ יש כיום עוד 10 זנים חדשים נוספים תחת הסכם בלעדיות לבחינה בישראל. יש עניין רב בתעשייה הישראלית בזנים עמידים וזנים חדשים, ואנו מתכננים נטיעות של חלקות נוספות בשנה הבאה.

השנה ביקש דר' שטרים את ניר שחם מיקב שורק, לו מוניטין והשפעה רבה ארוכת שנים על תרבות היין בישראל, להכין יינות טרמינט זניים יבשים. ליקב שורק המומיחיות ביצור יינות איכות בנפחים קטנים. אנו יודעים שאיכות היין מתחילה בכרם, ניר שחם וצוות יקב שורק היו בליווי צמוד של התפתחות יבול 2019 על הגפנים. בהתלבטויות משותפות אנו לומדים את תגובת הטרמינט לטיפולים שונים.

הענבים נבצרו השנה במצב הבשלה אופטימלי אשר מהם מיוצר טרמינט זני לבן יבש במספר מיכלים בטיפולים שונים (שמרים ומועדי בציר שונים).

אנו נרגשים עם יין הטרמינט הזני הישראלי, שגדל, נבצר, תסס ויבוקבק ביקב שורק, ויגיע למסעדות ולמדפים בעתיד הקרוב.



169 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page